פעילות אנימלס
והישגיה בשנת

2021

החודשים האחרונים של שנת 2023 היו קשים עבור כולנו. עם פרוץ המלחמה, גם אנחנו באנימלס נרתמנו ובין היתר חילצנו בעלי חיים מאזור ההתקפה וסיפקנו ארוחות טבעוניות לאלפי אנשים. במהלך כל השנה עשינו מה שאנחנו יודעים ואוהבים לעשות: קידמנו זכויות בעלי חיים בשטח, ברשת ובבתי הספר, פעלנו בנחישות למען בעלי החיים מול מקבלי ההחלטות, וליווינו למעלה מ-170 אלף אנשים ברחבי העולם בצעדיהם הראשונים בטבעונות.

פעילת זכויות בעלי חיים מצילה תרנגול הודו מעוטף עזה פעילת זכויות בעלי חיים מצילה תרנגול הודו מעוטף עזה

נרתמנו לסייע בעקבות מתקפת ה-7.10

יחד עם כל אזרחי ישראל, הזדעזענו וכאבנו את המתקפה האכזרית והנפשעת של חמאס, וגם אנחנו ביקשנו לתרום את חלקנו למאמצי הסיוע. חילצנו מאות בעלי חיים שאבדו או נותרו כלואים במשקים המתועשים, בעיקר תרנגולים ותרנגולי הודו, וגם עיזים, אפרוחים, כלבים וחתולים. העברנו את בעלי החיים לחוות מקלט ולמשפחות מאמצות, שיאהבו אותם, ידאגו להם ויאפשרו להם לחיות את חייהם בכבוד ובחופש שמגיע להם. פרויקט החילוצים סוקר על ידי כלי תקשורת רבים.
יזמנו גם פרויקט מזון וחילקנו אלפי ארוחות טבעוניות מזינות ומנחמות לכל מי שביקשו, בין היתר לשורדי מסיבת נובה, משפחות החטופים, מפונים מהדרום והצפון ומשפחות של משרתי מילואים. הפעילים המסורים הגיעו עם הארוחות לכל רחבי הארץ, בין היתר לים המלח, מצפה רמון, באר שבע, אילת, עפולה, טבריה, חיפה ומרכז הארץ. לפרויקט נרתמו למעלה מ-200 מתנדבות ומתנדבים וכ-30 בתי עסק, והתגובות המדהימות ממקבלי הארוחות לא מפסיקות להגיע.
בנוסף, הקמנו במהירות אתר חירום לבעלי חיים אבודים, המרכז מידע על בעלי חיים שאבדו ונמצאו, בתקווה שכולם ימצאו את דרכם חזרה למשפחותיהם. אנחנו מתרגשים מכל איחוד משפחות שקרה בזכות האתר, בו פורסמו עשרות מודעות, ומודים לפעילים ועמותות נוספות על שיתוף הפעולה.
כ-10 סרטונים שהפקנו, למשל סרטון על החילוצים של בעלי החיים מהשטח וסרטון של פרויקט המזון שלנו, הגיעו יחד למיליוני צפיות וחיממו את הלב של הצופים בימים שכולנו הזדקקנו למעט תקווה.

המשכנו להילחם למען בעלי החיים בכל החזיתות:

לוגו של אתגר 22 על גלובוס

המשכנו להוביל את העולם לטבעונות עם אתגר 22

מדריכות ומדריכים מסורים, תזונאיות מקצועיות, טיפים שימושיים וקהילה עוטפת – הם המתכון המנצח של אתגר 22 לליווי המשתתפים בהתנסות בטבעונות, וגם השנה ליווינו למעלה מ-170 אלף בוגרים ובני נוער בישראל וברחבי העולם בצעדים הראשונים שלהם בטבעונות! בישראל, האתגר עבר להתנהל במלואו באמצעות הווטסאפ, ולאחר השלמת האתגר הבוגרים מצטרפים לקבוצת הקהילה של אתגר 22. הפרויקט הבינלאומי, באנגלית ובספרדית, ממשיך להתנהל ברובו בפייסבוק ובחלקו בווטסאפ. כל זה מתאפשר בזכות המתנדבות והמתנדבים המדהימים של האתגר שמגיעים ממגוון מדינות וחולקים את הרצון להפוך את העולם למקום טוב יותר – תודה!

גם פרויקט “Challenge 22 Community” ממשיך לכבוש את העולם בסערה. במסגרת שיתוף הפעולה שלנו עם 11 ארגונים ממדינות שונות, כשהמצטרפת הטריה ביותר השנה היא דנמרק, כ-100,000 משתתפים זכו לליווי בתחילת דרכם בטבעונות – אותו מתכון מנצח של האתגר שלנו, שמותאם לשפה ולתרבות המקומיים.

תרנגולת עפה

פעלנו ליישום הניצחון במאבק לסוף עידן הכלובים

במפגש עם שר החקלאות קראנו ליישם בהקדם האפשרי את התקנות לאיסור הכליאה של תרנגולות בכלובים, ולא להיכנע ללחצים של גורמים בתעשיית הביצים לדחות את תאריך היעד להפסקת הכליאה בכלובים צפופים שמקצים לתרנגולת שטח קטן מדף נייר. השתתפנו בדיונים בכנסת על מצב הלולים, והגשנו שורה של הצעות לקידום המעבר ללולים ללא כלובים.

המשכנו להשתמש בכלים של אחריות תאגידית כדי לקדם הפסקת השימוש בביצי כלוב בקרב תאגידים בענף המזון. ליווינו תאגידים בינלאומיים שפועלים בישראל במימוש המחוייבות שלהם, ועודדנו גם עסקים ישראלים, ביניהם מסעדות ובתי מלון, להצטרף למגמה. בחלק מהעסקים הפסקת שימוש בביצי כלוב הושלמה כבר השנה ואנחנו ממשיכים בדיאלוג כדי להגדיל את מספר העסקים בישראל שמחוייבים למהלך.
השתתפנו בכנס בינלאומי בפראג לצד נציגים מ-52 ארגונים מ-44 מדינות. שמענו הרצאות, החלפנו מידע וחלקנו את הניסיון בעבודה מול תאגידים להפסקת השימוש בביצי כלוב. התרשמנו מאוד משיתוף הפעולה חוצה הגבולות – כולנו למען מטרה משותפת.

הצלחנו לקדם יעדים של הפחתת מזון מהחי

פעלנו בשם קואליציה רחבה של ארגוני סביבה, מזון ובעלי חיים לקידום מדיניות ממשלתית של הפחתת הייצור והצריכה של מזון מן החי, והצלחנו לשלב המלצות לצעדי מדיניות להפחתה של 50% בייצור וצריכת מזון מן החי בישראל עד 2030 בדו"ח של ועדת היישום הממשלתית להיערכות מערכות המזון למשבר האקלים. בין הצעדים: הפחתה במזון מן החי בהסעדה של מוסדות מדינה ורשויות המקומיות; הסברה לציבור הרחב, במערכת החינוך ובהכשרת אנשי חינוך ורפואה; תמיכה בעסקי מזון שיפחיתו בהגשת מזון מן החי; וגיבוש כללים להגבלת הפרסום של מזונות המזיקים לסביבה ולבריאות. נמשיך לפעול על מנת לוודא שכל צעדי המדיניות שנכללו בהמלצות הוועדה יאושרו רשמית בממשלה, יתוקצבו בהתאם ויצאו לפועל.

בנוסף, בשם אותה קואליציה סייענו לקדם קריטריונים להפחתה של 50% בהגשת מזון מן החי במסגרת מוסדות מדינה, כחלק מ"מכרז הסעדה ירוק" שיושק בקרוב ע"י משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. הקריטריונים כוללים בין השאר הגדלה משמעותית של אחוז האפשרויות מהצומח מתוך כלל המנות לאורך כל ימי השבוע, תמרוץ של חברות ההסעדה לפתח מנות טבעוניות אטרקטיביות, והנגשה מיטבית של אותן מנות לכלל הסועדים.

תעשיית המזון מהחי

לקחנו חלק במאמצים הבינלאומיים להכללת תעשיית המזון בהסכמי ועידת האקלים

לצד ארגונים בינלאומיים לסביבה, בריאות וזכויות בע"ח, הפעלנו לחץ לקראת ובמהלך קיומה של ועידת האקלים בדובאי, עבדנו מול נציגי הממשלה בוועידה – והשגנו התקדמות משמעותית! נוסח ההסכם המרכזי שנחתם בוועידת האקלים מפציר במדינות לדווח כיצד הן משנות את מערכות המזון שלהן כדי להיערך למשבר האקלים. הדרגים המקצועיים באו"ם כבר קבעו שאחת הדרכים האפקטיביות ביותר לעשות זאת היא להעדיף גידול מזונות מהצומח ולצמצם בצריכת מזון מן החי – בגלל המשאבים המרובים הדרושים לגידולו ביחס למזונות מהצומח. נמשיך לפעול כדי ליישם את ההסכם בישראל, וכדי שצעדים מחייבים ומשמעותיים עוד יותר לצמצום הנזק הסביבתי של תעשיית הבשר יכללו בהסכמי האקלים הבאים.

עגל בספינת המשלוחים החיים

המשכנו להיאבק לעצירת המשלוחים החיים

ציינו את היום הבינלאומי להפסקת המשלוחים החיים בפעילות בתל אביב וברשתות החברתיות, ומספר חברי כנסת הגישו לבקשתנו שאילתות שעוסקות בהעדר האכיפה של הנהלים המינימליים באוניות המשלוחים. נאלצנו להשתתף גם בדיונים שיזמה תעשיית המשלוחים החיים, שביקשה לקדם הקלות (!) בבניית תחנות הסגר. הצגנו צילומים של צוות החקירות שלנו שמתעדים מה קורה בהסגרים – עובדים מכים את בעלי החיים, מחשמלים אותם בשוקרים, ומחוץ להסגר – ערימות של גופות של בעלי-חיים שלא שרדו. קראנו לחברי הכנסת לפעול לעצירת ההתעללות במקום לעודד מהלכים שיאפשרו עלייה במשלוחים החיים.

על שולחן הכנסת מונחות כעת שש הצעות חוק להפסקת המשלוחים החיים של עגלים וטלאים ושתי הצעות חוק להפסקת משלוחי הטלאים, שהגישו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. ב-2023 חלה ירידה קלה בהיקף המשלוחים החיים לישראל לאחר שנים רבות של עלייה, והמאבק ממשיך.

צילום תקריב על תרנגול מאחורי סורגים

המשכנו לפעול נגד הניסיון לכלוא תרנגולים בכלובים בתעשיית הבשר

לפני ארבע שנים, גילינו שנבנה לול כלובים ענק, ראשון מסוגו בארץ, בתעשיית הבשר. ראינו את צורת ההתעללות החדשה הזו, שהחמירה את התנאים הקשים גם ככה בהם מוחזקים התרנגולים, ויצאנו למאבק, במסגרתו ניהלנו הליכים משפטיים נגד משרד החקלאות, שבמקור אישר את איכלוס הלול. לשמחתנו, לאחר שקיים מחקר, משרד החקלאות הודיע שהוא יפסיק לאשר את החזקת התרנגולים בתעשיית הבשר בכלובים בגלל הפגיעה הקשה בהם. בעלי הלול הגישו עתירה נגד ההחלטה, אבל זה לא עזר להם – והשנה בית המשפט סירב להתערב בהחלטה של משרד החקלאות שקבע שכליאת התרנגולים בכלובים היא התעללות, ודחה את העתירה של הלולנים.
במקביל, ובניגוד גמור לשכל הישר, מחלקת התביעות של המשרד החליטה השנה לסגור את תיק החקירה שנפתח בעקבות תחקיר שלנו בלול. גם את המענה הזה קיבלנו רק אחרי שנאלצנו להגיש עתירת אי מענה לבג"ץ, ובהמשך לכך הגשנו ערר לפרקליטות המדינה על סגירת התיק.

דיון בכנסת דיון בכנסת

פעלנו מול הכנסת והממשלה

השתתפנו במפגשים של שר החקלאות והשרה להגנת הסביבה עם ארגוני בעלי החיים וקיימנו קשר רציף עם הצוותים במשרדים. בין הנושאים שהעלינו: האצת המעבר ללולים ללא כלובים; הפסקת המשלוחים החיים; מהלכים לעמידה ביעד הלאומי לצמצום בייצור וצריכת מזון מהחי; הוצאת המכמורות ההרסניות מהים; איסור על מלכודות דבק; ושיפור האכיפה של חוק צער בעלי חיים.

ביום בעלי החיים בכנסת, השתתפנו באירוע של השדולה לזכויות ורווחת בעלי החיים והצגנו מידע בדיוני הוועדות. בוועדת החינוך, חברי הכנסת הזדעזעו מהליקויים באכיפת חוק צער בעלי-חיים. בוועדה לביקורת המדינה בנושא דו"ח מבקר המדינה על המשלוחים החיים, הח"כים דרשו להגביר את האכיפה ולעודד חלופות למשלוחים החיים. במסדרון הוצגה תערוכת צילומים שצילמו פעילים באנימלס ובעמותות שותפות, שמתעדים את התנאים שבהם מוחזקים בעלי החיים. במהלך השנה נפגשנו עם שורה של חברי כנסת מימין ומשמאל, כדי לרתום אותם לקידום חקיקה להגנה על בעלי חיים.

השתתפנו בדיון בוועדה לביקורת המדינה על דו"ח מבקר המדינה על תעשיית החלב שיצא השנה, שכולל ביקורת חריפה על הפגיעה בפרות – בחלוף 30 שנה מחקיקת חוק צער בעלי חיים משרד החקלאות עדיין לא התקין תקנות ליישום החוק ברפתות, הפיקוח דל והאכיפה מחפירה.

העלנו מדריך לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, המבוסס על מסמך בנושא בעלי-חיים, טבע ותזונה בריאה ובת-קיימא ברשות המקומית שהפיצו אנימלס ותנו לחיות לחיות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות (שנדחו בעקבות המלחמה).

תלמידים מכינים אוכל תלמידים מכינים אוכל

חינכנו לחמלה וסיפקנו כלים לאנשי חינוך

גם השנה זרענו זרעים של חמלה בקרב הדור הצעיר. הפעלנו את התוכניות החינוכיות שלנו לחלוק את העולם, תוכנית ההרצאות והסדנאות הוותיקה של אנימלס בנושא זכויות בעלי חיים; ותוכנית מתחילים את השינוי בצלחת – מפגשים חינוכיים חווייתיים בנושא תזונה בת-קיימא בדגש על מזונות מהצומח, אותה אנו מפעילים יחד עם ארגון חיים וסביבה ובשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ועם אגף התזונה במשרד הבריאות. בשתי התוכניות פגשנו השנה כ-35 אלף בני נוער ואנשי חינוך מכל גווני החברה הישראלית, ב-180 בתי ספר, השתלמויות מורים ותנועות נוער. תוכנית "מתחילים את השינוי בצלחת" קיבלה השנה גם אישור רשמי להרצאות בצה"ל והחלו הרצאות בבסיסים.

תחת הכותרת "לפגוש את החיה" ערכנו את הכנס השישי לחינוך לחמלה, בהשתתפות 80 אנשי חינוך. הכנס התקיים לראשונה בתוך החווה החינוכית-חברתית לשיקום והצלה של בעלי חיים טבע הקשר ברמת גן, ותודתנו נתונה לחווה ולמחלקת החינוך של עיריית רמת גן על ההזדמנות המיוחדת. בחווה פגשנו את בעלי החיים, למדנו על העבודה החינוכית של החווה וחוות הצלה נוספות, על גישה ההדדית ותקשורת דיאלוגית עם בעלי החיים. הכרנו גישות וכלים חינוכיים פרקטיים לפיתוח ההיכרות והחמלה כלפי בעלי חיים, שלא כוללים הבאת בעלי חיים לבית הספר אשר עלולה לגרום להם למצוקה.

המשכנו להעלות תכנים חינוכיים חדשים ואקטואליים בנושא זכויות בעלי חיים וקיימות לאתר פעולה חיה, אליו נכנסים אלפי אנשים בכל חודש, ויצרנו תכנים מיוחדים המותאמים לתקופת הלחימה.

טלפון עם סושיאל מדיה של עמותת אנימלס טלפון עם סושיאל מדיה של עמותת אנימלס

קידמנו זכויות בעלי חיים בתקשורת, אונליין ובשטח

קיימנו עשרות פעילויות הסברה של קבוצת אנימלס תל אביב ותא אנימלס באוניברסיטה העברית, שגם הרים יום זכויות בעלי חיים בקמפוס. פעילי השטח שלנו גם השתתפו במצעדי הגאווה בירושלים, תל אביב וחיפה, בויגן פסט של עמותת ויגן פרנדלי ובלילה הלבן בתל אביב, ובכל הפעילויות נרשמו מאות אנשים לאתגר 22.

המשכנו להשמיע את קולם של בעלי החיים גם ברשת: אנימלס מפעילה למעלה מ-20(!) אתרים שונים, אליהם נכנסו השנה יותר מ-1.8 מיליון משתמשים. שידרגנו את האתר המוביל שלנו, אתר הצמחונות והטבעונות הישראלי (אתר Veg), והוספנו עוד ועוד עמודים. בין היתר, סיימנו לבנות את עמודי המוצרים שמהווים מאגר מידע ענק של מוצרים טבעוניים שאפשר למצוא בסופרים ובחנויות טבע, בקטגוריות שונות כמו תחליפי בשר, תחליפי חלב, מתוקים ועוד. הוספנו מתכונים חדשים לאתר, ושיתפנו פעולה עם המון בלוגריות וקונדיטורים מוכשרים. אלפי אנשים נרשמו לקבל את ניוזלטר המתכונים והטיפים שלנו, ועשרות אלפים נכנסו לבלוג אנימלס המחודש שלנו השנה, כשהכתבה "מה החיה הכי מסוכנת בעולם?" מככבת במקום הראשון בכל החיפושים הפופולריים בנושא בגוגל.

עמודי הפייסבוק והאינסטגרם של אנימלס, יחד עם עמוד אתגר 22 הגיעו לכ-6.9 מיליון חשיפות, והדפים המקבילים באנגלית לכ-19.5 מיליון חשיפות. ביוטיוב פרסמנו 7 סרטונים ארוכים ו-70 קצרים (shorts), והגענו ליותר מ-2 מיליון צפיות, ובטיקטוק פרסמנו כ-130 סרטונים והגענו לכ-18 מיליון צפיות.

פרסומים של אנימלס הופיעו השנה במגוון ערוצי תקשורת, ביניהם עיתון הארץ, YNET, גלובס, כלכליסט, ישראל היום, מעריב, כאן רשת ב', גלצ, רדיו לב המדינה ורדיו תל אביב. הפעילים שלנו התראיינו וסיפרו על המשלוחים החיים, הנזקים הסביבתיים של תעשיית הבשר, אתגר 22, המאבקים המשפטיים שלנו ואפילו ציינו 20 שנה לפסיקת בג"ץ ההיסטורית שאסרה על פיטום אווזים – בזכות המאבק של אנימלס.

מאזניים מאזניים

נאבקנו באמצעות כלים משפטיים

תעשיית הפרוות נכשלה בבית המשפט: לפני כשנתיים ניצחנו במאבקנו כשהשרה להגנת הסביבה חתמה על תקנות לאיסור סחר בפרוות של חיות בר בתעשיית האופנה. גורמים בתעשייה הגישו עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה, והשנה בג"ץ דחה את העתירה וקבע כי למהלך יש "תועלת חברתית ממשית – הפחתת הסבל, ולוּ באופן חלקי, של בעלי חיים; צמצום הניצול של חיות בר לצרכי מסחר ופנאי, שאינם נתפסים בעיני מחוקק המשנה כאינטרסים חיוניים; שידור מסר חינוכי של חמלה ורחמנות כלפי בעלי חיים, תוך הסתייגות מניצולם להפקת רווח כלכלי. נראה כי תועלות אלה אף משתקפות בתמיכה הציבורית הכמעט טוטאלית בתיקון, כפי שבאה לידי ביטוי בהערות הציבור לטיוטת התיקון". הציבור הזה שבית המשפט מדבר עליו הוא כל אחת ואחד ששמעו את קריאתנו להגיב באתר החקיקה ולהפוך את התעשייה הזו להיסטוריה!

השנה התקיים דיון בבג"ץ בעתירה שהגשנו, יחד עם ארגונים רבים נוספים, נגד החלטת משרד האוצר לבטל את מכסי היבוא על בשר בקר ובשר מעובד. אמנם לצערנו, ועל אף תמיכתם הפומבית של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה בעמדתנו, בית המשפט החליט לא להתערב במדיניות הממשלה בנושא ונאלצנו למשוך את העתירה, אך יחד עם זאת, השופטים הבהירו בפסק הדין כי "אין בכך כדי לגרוע מחשיבות הדיון בסוגיות שהועלו במישור הציבורי בהיבטים הבריאותיים, החברתיים והסביבתיים שלו״ – הצהרה המבטאת את תהליך שינוי השיח בנושא מדיניות צריכת בשר, ושתסייע בהמשך עבודתנו בנושא. אנו ממשיכים לפעול בכל החזיתות כדי למנוע עידוד ממשלתי לצריכת בשר, ובמקום זאת להביא להנגשה של מזונות בריאים ומקיימים מהצומח.

השנה גם הגשנו מספר עררים לפרקליטות המדינה לאחר שמשרד החקלאות סגר תלונות שהגשנו על התעללות בדגים בבריכות הפיטום התעשייתיות ובמפטמות של תעשיית המשלוחים החיים, ולא נרפה עד שהמתעללים בבעלי החיים יתנו את הדין.

הצטרפו אלינו לשנה נוספת של פעילות אינטנסיבית לשינוי המציאות של בעלי החיים
רוצים לפעול ולא יודעים איך? יש מגוון דרכים בהן ניתן להשפיע!

תרמו למען המשך הפעילות שלנו

התרומה שלך תעזור ליצור עתיד טוב יותר לבעלי החיים.